1. OMD
  2. Blog
  3. Iconische waarde van een logo
I Stock 1210338889 1

Een logo moet de belichaming zijn van het karakter van jouw bedrijf.

Ooit was het nog wel handig om in een oogopslag het type bedrijf af te lezen uit een logo. Denk maar aan een ouderwets uithangbord. Vandaag de dag spelen er hele andere belangen mee. Ziet het er ook goed uit op een billboard? Past het ook op een pen? Werkt het als icoon voor een app? Een logo hoeft niet in één keer alles uit te leggen, maar voorop staat wel nog altijd: herkenbaarheid.

I Stock 184606798

Onderscheidend vermogen
Dit kwam ook terug in het ontwerpproces voor een van onze klanten, het management van paardensportcentrum Peelbergen. Binnen de paardensport branche zie je veel vergelijkbare logo’s waarbij herkenbare elementen als hoefijzers en paarden centraal staan. De kunst is om een onderscheidend vermogen te creëren binnen de branche en een herkenbaar beeldmerk neerzetten. Met het inzicht: “een automerk heeft immers ook geen auto in het logo”, durfde deze klant het daarom aan om te kiezen voor een logo zonder paard.

De link met paardensport werd gelegd door middel van geabstraheerde hoefijzers, maar uit het beeldmerk spreekt vooral dat verbinding en samenwerking centraal staat bij dit centrum. De 45 founders die de krachten bundelden om het centrum op te richten, zijn verbeeld in de vijf losse elementen die samen één geheel vormen. Het logo is nu net zo uniek binnen de paardensport, als de identiteit van Peelbergen zelf.

Peelbergen

Een logo dient niet als een beschrijving van de werkzaamheden van je bedrijf. Het moet de belichaming zijn van het karakter van jouw bedrijf. Een sterk icoon, wat met een herkenbare stijl consequent wordt toegepast en herhaald, zorgt voor een gevoel van vertrouwen.

Kleding Peelbergen

Veelzijdig en schaalbaar
Een gedetailleerd element, zoals bijvoorbeeld een paard, kan verschalen bemoeilijken. Het is goed om in de gaten te houden of het ontwerp overeind blijft wanneer je het sterk verkleind, bijvoorbeeld voor op een pen.

Met vereenvoudigde vormen en weinig ruis is een logo veelzijdig inzetbaar. Het is dan niet alleen geschikt voor verschillende formaten, maar ook voor verschillende uitingen. Van digitaal gebruik en drukwerk, tot borduursels en zeefdrukken. Zo kun je het altijd met dezelfde impact communiceren.

Peelbergen
Frans van Noort

Wil jij eens sparren over een nieuw logo? Of wil je weten wat de mogelijkheden zijn voor je huidige logo? Neem gerust contact op!

Frans

Meer weten over dit project of ben jij ook toe aan branding met het juiste onderbuikgevoel? Bel Frans van Noort