1. OMD
  2. Blog
  3. Een sterk merk heeft een eigen gezicht

Een sterk merk heeft een eigen gezicht

We leven in een hectische en snelle wereld. We worden overladen met beelden, geluid en andere prikkels. Hoe pak je dan de aandacht van jouw publiek en weet je deze aandacht vast te houden?

Het draait om een authentieke boodschap. Het klinkt misschien cliché, maar beeld zegt echt meer dan 1000 woorden. En om indruk te maken met beeld, moet je dicht bij de kernwaarden van je bedrijf blijven.

Schermafbeelding 2021 04 08 om 12 03 13

Kernwaarden als fundament

Die kernwaarden zijn er altijd, maar niet iedereen heeft ze goed voor ogen. Bij OMD is dit dan ook het startpunt van ieder branding project. Het bepalen van de kern, door middel van de essentiesessie, zorgt namelijk voor een stevig fundament. Van daaruit kun je verder bouwen aan een sprekende beeldtaal die herkenbaar is voor jouw merk of product.

Een mooi voorbeeld van zo’n beeldtaal die gebaseerd is op kernwaarden is de branding van het uitzendbureau For The People.

For The People
Aan het begin van het traject met For The People werd de kernboodschap geformuleerd:
For The People maakt werken lichter.

Die boodschap was gebouwd op de creatieve haakjes uit de essentiesessie. Deze haakjes zijn onze leidraad in het ontwikkelen van de vormgeving en alle content die daarop volgt. Ze geven houvast in het hele ontwerpproces aan het ontwerpteam én aan onze klanten omdat we de voorstellen eraan kunnen toetsen. Op deze manier wordt er heel objectief een eenduidig merk gecommuniceerd.

Web mobilekopie

Illustreren met licht
In het visueel maken van waarden ga je op zoek naar universele gebaren, metaforen of associaties. In het geval van For The People bood het ‘lichter maken’ veel creatieve vrijheid. Lichtheid is op allerlei manieren visueel te maken en in de beeldtaal voor dit bedrijf is dit gedaan door middel van illustraties die uit één lijn bestaan in combinatie met een kleurvlak.

Al het overbodige is weggelaten, de kern blijft overeind zonder emotie te verliezen. Dit principe streven we in elk branding traject na.

Lezen

Wanneer de regels voor beeldtaal zijn bepaald, is het vervolgens overal in door te trekken. Zo zie je bij For The People ook in de fotografie terug dat licht in combinatie met minimaal kleurgebruik essentieel is. Door een goed doordachte beeldtaal consequent toe te passen wordt jouw bedrijf niet alleen herkenbaar, maar kan de doelgroep zich ook gaan identificeren met de boodschap. Het maakt een merk van je bedrijf.

Frans

Wil jij ook meer aandacht trekken om jouw bedrijf te laten groeien? Wij kunnen je daarbij helpen. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Frans

Meer weten over dit project of ben jij ook toe aan branding met het juiste onderbuikgevoel? Bel Frans van Noort